Przy przekształceniu spółki jawnej w komandytową ulga na ekspansje przepada
Organy podatkowe rygorystycznie podchodzą do prawa skorzystania z ulg posiadanych przez podmioty przekształcane.
Przepis zarówno ustawy o CIT, jak i ustawy o PIT wprowadziły z początkiem 2022 r. nowe ulgi dla podatników, w tym m.in. ulgę na ekspansję. Ulga ta polega na odliczeniu od podstawy opodatkowania określonych kosztów uzyskania przychodów, które zostały poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów (art. 26gb PIT i art. 18eb CIT).
Analizowana sprawa dotyczyła spółki jawnej, która została w trakcie 2023 r. przekształcona w spółkę komandytową.
Spółka ta sukcesywnie ponosi wydatki, które mieszczą się w zakresie wydatków objętych zakresem odliczenia (również w trakcie 2022 i 2023 r.).
Jak wskazane zostało przez wnioskodawców, w trakcie 2022r. nastąpi zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, w stosunku do roku poprzedniego. Jednocześnie w trakcie 2022 i 2023 będą osiągane przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych. Również w kolejnych latach będą osiągane przychody ze sprzedaży produktów dotychczas nieoferowanych.
Dyrektor KIS zajął jednak rygorystyczne stanowisko. Z uwagi bowiem na przekształcenie spółki jawnej w spółkę komandytową organ uznał, że nie będzie spełniony warunek zwiększenia przychodów ze sprzedaży przez spółkę jawną (a przez spółkę komandytową).
W ocenie organu nie mamy w tym przypadku do czynienia z następstwem prawnopodatkowym, z uwagi na fakt, że w okresie prowadzenia spółki jawnej podatnikami byli sami wspólnicy, a po przekształceniu już spółka komandytowa. Również w tej sytuacji spółka komandytowa nie nabyła prawa do rozpoznania ulgi.
Oczywiście stanowisko przedstawione w niniejszej interpretacji jest niekorzystne dla podatników i częściowo nie uwzględnia stanu faktycznego. Jak podkreślają wnioskodawcy już w trakcie 2022 r. następowało zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów, w stosunku do roku 2021. W tym zakresie więc wydaje się że interpretacja jest sprzeczna z brzmieniem przepisu, który nakazuje zwiększenie przychodów ze sprzedaży w którymkolwiek z dwóch lat, licząc od roku poprzedzającego rok poniesienia wydatków. Tak więc w tym zakresie interpretacja powinna zostać zmieniona. Na marginesie, powyższa kwestia również jest omawiana w projekcie objaśnień podatkowych, o którym niedawno informowaliśmy na naszej stronie (link).
Większe wątpliwości będą dotyczyły roku, w którym następuje przekształcenie (czyli w tym przypadku 2023 r.). Z uwagi na brak wyraźnego wskazania, że z ulgi na zasadach analogicznych korzystają podmioty powstałe w wyniku przekształcenia (oraz jak, w takim przypadku liczyć wzrost przychodów ze sprzedaży produktów) istnieje ryzyko, że warunku do ulgi nie spełni, ani spółka jawna (gdyż w tym krótszym roku podatkowym nie jest w stanie zwiększyć przychodów ze sprzedaży produktów, a nie może brać danych następcy prawnego), ani też spółka komandytowa (która w pierwszym roku prowadzenia działalności nie mogła zwiększyć przychodów ze sprzedaży produktów, w stosunku do roku poprzedniego).
Interpretacja indywidualna z 2023-10-03 (0113-KDIPT2-1.4011.533.2023.2.AP).