Stawka ryczałtu dla usług informatyka ? 8,5% może być ryzykowne
Wybór stawki ryczałtu dla usług świadczonych przez informatyka nie jest łatwy. Pokazuje to przykład niedawnych interpretacji indywidualnych wydanych w odniesieniu do usług zaliczanych do grupowania PKWiU 62.02.30.0: usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Przy spełnieniu ustawowych warunków informatyk może skorzystać z opodatkowania przychodów w formie ryczałtu. Kluczową kwestią przy wyborze tej formy opodatkowania jest jednak ustalenie, jaka stawka będzie miała zastosowanie dla rodzaju świadczonych usług. W wielu przypadkach bywa to problematyczne. Stąd też w licznie wydawanych interpretacjach indywidualnych w zakresie stawek ryczałtu wypowiada się Dyrektor KIS.
Punktem wyjścia dla ustalenia właściwej stawki ryczałtu są przepisy ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: ustawa o ryczałcie). W przypadku usług świadczonych przez informatyków największe znaczenie co do zasady ma:
- art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), oraz
- art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, w myśl którego ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.
Mając na uwadze brzmienie ww. przepisów można wysnuć wniosek, iż jeśli świadczone przez informatyka usługi zaliczają się do usług wymienionych wprost w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie – wówczas przychody ze świadczenia tych usług będą opodatkowane stawką 12%. Jeśli jednak będą to inne usługi niż wymienione w ww. przepisie, to co do zasady właściwą stawką będzie 8,5% (przy założeniu, że inne, niezacytowane wyżej przepisy ustawy o ryczałcie również nie znajdą zastosowania).
Klasyfikacja świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU, umożliwiająca wybranie odpowiedniej stawki bywa jednak problematyczna. Ułatwienie w tym zakresie stanowią wydawane na stosowny wniosek opinie Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.
W ramach wyboru stawki ryczałtu po uzyskaniu ww. opinii informatycy niekiedy występują z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w celu weryfikacji poprawności przyporządkowania stawki ryczałtu do konkretnego grupowania potwierdzonego opinią. Jest to tym bardziej zasadne, bowiem posiadanie „własnej” interpretacji pełni dla podatnika funkcję ochronną przy ewentualnej kontroli. Warto w tym miejscu jednocześnie zaznaczyć, że wydawane ostatnio interpretacje świadczą o tym, że pomimo przyporządkowania do tego samego grupowania, możliwe jest, że usługi będą opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu – mowa tu o grupowaniu PKWiU 62.02.30.0: usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Przykładowo, w interpretacji indywidualnej nr 0115-KDST2-1.4011.92.2023.2.AW z dnia 17 kwietnia 2023 r. dyrektor KIS uznał, że wykonywanie technicznych audytów bezpieczeństwa IT, czyli tzw. testów penetracyjnych, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie - o ile nie są to usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Z kolei w interpretacji wydanej 20 kwietnia 2023 roku nr 0112-KDSL1-2.4011.48.2023.3.AP wskazano, że opisane we wniosku czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 powinny być opodatkowane stawką 12%, bowiem są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Za uznaniem tych usług za związane z doradztwem w zakresie oprogramowania zdaniem Dyrektora KIS wskazywał opis świadczonych czynności oraz wskazanie w uzupełnieniach wniosku, że świadczone przez usługi są związane z doradztwem w zakresie konfiguracji oprogramowania, czyli że podatnik doradza jak konfigurować rozwiązania informatyczne dostarczane przez inne firmy.
Z powyższego należy wysnuć wniosek, że samo grupowanie PKWiU niekiedy nie jest okolicznością decydującą ostatecznie o stawce ryczałtu. Przy weryfikacji odpowiedniej stawki ryczałtu każdorazowo należy zatem przeanalizować dokładny charakter świadczonych usług. W ramach powyższego przykładu należy podkreślić, że grupowanie PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie, obejmuje świadczone usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.02.30.0, a znajdujące się przy nim oznaczenie "ex" oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania. Kluczowe będzie więc w tym przypadku nie tylko konkretne grupowanie, ale również weryfikacja powiązania z doradztwem w zakresie oprogramowania – co już może być mniej jednoznaczne niż sam wybór grupowania potwierdzony przez GUS, a tym samym rodzić ryzyko zakwestionowania wybranej stawki przez organ podatkowy.