Ulga termomodernizacyjna - faktyczne użytkowanie budynku
W przypadku ulgi termomodernizacyjnej występują wątpliwości w zakresie dokumentów, które są niezbędne do wykazania, że budynek był użytkowany.
Ulga termomodernizacyjna polega na odliczeniu przez właściciela budynku jednorodzinnego kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego. Istotną kwestią jest to, że ulga termomodernizacyjna przysługuje w związku z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w już istniejącym (użytkowanym przez podatnika) budynku. Tym samym ulga ta nie dotyczy inwestycji o charakterze termomodernizacyjnym (zmniejszającym zużycie energii) realizowanym w budowanym dopiero budynku.
Należy wskazać, że organy podatkowe, weryfikując prawo do korzystania z ulgi bardzo często żądały od podatników przedstawienia potwierdzenia prawa do użytkowania budynku (czyli decyzji odpowiedniego organu nadzoru budowlanego, potwierdzającej że budynek może być użytkowany).
Taka sytuacja była przedmiotem omawianej interpretacji indywidualnej. Dotyczyła ona małżonków, którzy w latach 90 wybudowali dom jednorodzinny, w którym w 2020 r. była realizowana inwestycja termomodernizacyjna. Niestety podatnicy nie byli w posiadaniu decyzji właściwego organu zezwalającej na użytkowanie budynku, bowiem w tym zakresie kierownik budowy nie dopełnił pewnych formalności, pomimo zakończenia realizacji prac. O przedstawienie takiej decyzji wystąpił organ podatkowy. Podatnicy od ponad 20 lat byli zameldowani pod adresem tej nieruchomości, a także płacą podatek od nieruchomości. Uzyskanie od właściwych organów odpowiednich dokumentów (np. oświadczenia kierownika budowy o zakończeniu realizacji prac) z uwagi na upływ czasu okazało się niemożliwe. Dopiero w 2021 r. (po tym jak organ podatkowy rozpoczął weryfikację prawa do ulgi) podatnicy dopełnili formalności związanych z zawiadomieniem właściwych organów o zakończeniu budowy. W oparciu o taki stan faktyczny podatnicy wystąpili o wydanie interpretacji indywidualnej, czy mają prawo do ulgi na termomodernizację. Dyrektor KIS w interpretacji z 2022-05-09 (0113-KDIPT2-2.4011.68.2022.2.SR) uznał, że z uwagi na brak formalnego pozwolenia na użytkowanie budynku nie jest możliwe korzystanie z ulgi termomodernizacyjnej - z uwagi bowiem na brak pozwolenia na użytkowanie, formalnie jest to budynek w stanie budowy.
22 czerwca 2023 r. (DOP3.8222.68.2023.EILK) Szef KAS zmienił powyższą interpretację indywidualną. Organ wskazał na treść objaśnień podatkowych, z których wynika że: Status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. W związku z tym Szef KAS uznał, że nie może wykluczać prawa do korzystania z ulgi termomodernizacyjnej brak formalnej zgody na użytkowanie budynku. Tym samym należy uwzględnić również inne dowody świadczące o istnieniu i użytkowaniu budynku przez podatnika. Podobnie sprawa została uregulowana w zmieniającej interpretacji indywidualnej z 2023-06-20 (DOP3.8222.74.2023.EILK).
Powyższe interpretacje wskazują, że brak formalnego odbioru budynku nie powinien być przeszkodą w odliczeniu ulgi na termomodernizację. Równie ważne powinny być faktyczne okoliczności sprawy. Takie stanowisko jest ważne, w kontekście celów ulgi na termomodernizację, która powinna zachęcać przede wszystkim do realizacji inwestycji w starsze budynki, gdzie z uwagi na upływ czasu i stosowane technologie taka inwestycja jest najbardziej celowa. Jednocześnie, zwłaszcza w przypadku takich budynków może się okazać, że jakieś formalności związane z pozwoleniem na użytkowanie nie zostały wykonane. Pomimo tego, nadal powinno przysługiwać podatnikowi prawo do ulgi.