Ulga termomodernizacyjna ? wystarczy faktyczne rozpoczęcie użytkowania budynku
Ulga termomodernizacyjna nie dotyczy wydatków poniesionych w trakcie budowy nowego budynku. Możemy jednak zaobserwować korzystną dla podatników zmiana podejścia fiskusa – z ulgi skorzystają ponosząc wydatki już po faktycznym rozpoczęciu użytkowania budynku, bez konieczności czekania na formalne zakończenie budowy.
Ulga termomodernizacyjna to preferencja podatkowa, z której podatnicy mogą korzystać od 2019 roku. Bezpośrednim celem jej wprowadzenia było wsparcie przedsięwzięć termomodernizacyjnych w jednorodzinnych budynkach mieszkalnych.
Ulgę termomodernizacyjną, której istotą jest możliwość odliczenia od podstawy opodatkowania określonych wydatków, reguluje art. 26h ustawy o PIT. W myśl powyższego przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.
Przy analizie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej podatnikom nierzadko towarzyszyły wątpliwości interpretacyjne rozstrzygane w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Dotyczyły one m.in. identyfikacji momentu, w którym budowę jednorodzinnego budynku mieszkalnego należy uznać za zakończoną. Przepisy normujące ulgę termomodernizacyjną nie odwołują się bowiem do nowo budowanego budynku jednorodzinnego. Z tego względu wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym będącym w budowie nie mogą być przez podatników uwzględniane w ramach ulgi termomodernizacyjnej.
W wydanej przez Dyrektora KIS interpretacji indywidualnej z dnia 18.08.2021 r., 0115-KDWT.4011.187.2021.1.MJA podkreślono, że dla celów zastosowania przedmiotowej ulgi konieczne jest powiązanie wydatku związanego z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego z budynkiem, który już istnieje i służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiąc konstrukcyjnie samodzielną całość - stosownie do treści art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane. Dyrektor KIS uznał jednocześnie, że wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, poniesione przed złożeniem do organu nadzoru budowlanego zawiadomienia o zakończeniu budowy nie mogą być przez Zainteresowanych uwzględnione w ramach ulgi termomodernizacyjnej, gdyż zostały poniesione przed formalnym zakończeniem budowy budynku mieszkalnego w świetle przepisów prawa budowlanego. Dla Dyrektora KIS jednocześnie nie miała znaczenia okoliczność, iż wydatki związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego były poniesione po dokonaniu przez kierownika budowy ostatniego wpisu w dzienniku budowy, stwierdzającego że budynek nadaje się do użytkowania oraz po faktycznym rozpoczęciu użytkowana przedmiotowego budynku.
Analogiczne stanowisko wyrażono m.in. w interpretacji indywidualnej z 22.11.2021 r., 0113-KDIPT2-2.4011.864.2021.3.KR czy też w interpretacji indywidualnej z 13.10.2021 r. 0112-KDIL2-1.4011.637.2021.2.JK.
Niemniej ostatnio można zauważyć zmianę podejścia organów w przedmiotowej kwestii. Pismem z dnia 18 sierpnia 2023 r., DOP3.8222.79.2023.EILK Szef KAS zmienił z urzędu wskazaną wyżej interpretację indywidualną z dnia 18.08.2021 r., 0115-KDWT.4011.187.2021.1.MJA, stwierdzając tym samym, że jest ona nieprawidłowa. W piśmie tym powołał się na Objaśnienia podatkowe z 30 marca 2023 r. "Formy wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych". Z przytoczonych Objaśnień wynika bowiem, że status budynku (każdego bez względu na to kiedy został wybudowany) może być rozpatrywany w oparciu o wszelkie dowody świadczące o użytkowaniu tego budynku przez podatnika. Zatem przedstawienie przez podatnika wszelkiego dowodu, z którego będzie wynikało, że budynek mieszkalny jednorodzinny spełnia swoją funkcję, daje mu prawo do ulgi termomodernizacyjnej. Brak formalnej zgody na użytkowanie budynku nie wyklucza bowiem istnienia budynku w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy - Prawo budowlane.