Specustawa o koronawirusie - o czym powinni wiedzieć przedsiębiorcy?
W dniu 8 marca br. weszła w życie ustawa z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 20202, poz. 374).
Nowa ustawa wprowadza kilka obowiązków dla pracodawców i pracowników, a służbom przyznaje nowe uprawnienia.
Jednym z nowych rozwiązań jest możliwość pracy zdalnej przez pracownika. W celu przeciwdziałania COVID-19 pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie, przez czas oznaczony, pracy poza miejscem jej stałego wykonywania (praca zdalna).
Zgodnie z ustawą w przypadku zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły do których uczęszcza dziecko, z powodu COVID-19, pracownikowi zwolnionemu od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki nad dzieckiem przysługuje dodatkowy zasiłek opiekuńczy za okres nie dłuższy niż 14 dni.
Okresu wypłaty dodatkowego zasiłku opiekuńczego (14 dni) nie wlicza się do ogólnego limitu 60 dni, które przysługują na opiekę nad dzieckiem do lat 8.
Zasiłek opiekuńczy oraz dodatkowy zasiłek opiekuńczy przysługują z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Oznacza to, że zasiłki nie obciążają funduszu pracodawców. Nawet jeżeli pracodawca wypłaca zasiłek (w przypadku gdy jest do tego zobowiązany), wypłacone kwoty rozlicza z ZUS.
Z punktu widzenia przedsiębiorcy istotne mogą się też okazać postanowienia, zgodnie z którymi, Prezes Rady Ministrów na wniosek wojewody, może wydawać przedsiębiorcom polecenia w drodze decyzji administracyjnych w związku z przeciwdziałaniem COVID-19. Decyzje takie podlegają natychmiastowemu wykonaniu z chwilą ich doręczenia lub ogłoszenia oraz nie wymagają uzasadnienia. Wykonywanie tych zadań będzie następowało na podstawie umowy zawartej z przedsiębiorcą przez właściwego wojewodę i będzie finansowane ze środków budżetu państwa. Natomiast prace związane z prowadzeniem przygotowań do realizacji tych zadań mające charakter planistyczny, będą finansowane ze środków własnych przedsiębiorcy.
Ponadto Główny Inspektor Sanitarny lub działający z jego upoważnienia państwowy wojewódzki inspektor sanitarny może wydawać osobom fizycznym, osobom prawnym i jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej decyzje nakładające m. in. obowiązek podjęcia określonych czynności zapobiegawczych lub kontrolnych oraz żądać od nich informacji w tym zakresie.
Ustawa, przewiduje jeszcze kilka szczególnych procedur, m. in.:
- towary lub usługi służące do zwalczania epidemii koronawirusa będą mogły być zakupione z pominięciem prawa zamówień publicznych,
- Minister Zdrowia może określić ceny maksymalne produktów leczniczych do walki z COVID-19,
- w przypadku nagłej potrzeby zwiększenia liczby miejsc czy pojedynczych pomieszczeń do walki z koronawirusem, będzie można pominąć przepisy prawa budowlanego oraz ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.