Koronawirus a pracownik (Rzeczpospolita, 10.03.2021 r.)
Trwająca od ponad roku pandemia spowodowała daleko idące zmiany na rynku pracy. Rzeczywistość pandemiczna wymusiła wprowadzenie wielu nowych przepisów oraz rozwiązań takich, jak np. praca zdalna, zwiększając obciążenie księgowych i biur rachunkowych.
Dotychczasowe regulacje okazują się, niestety, niewystarczające lub na tyle nieprecyzyjne, że w praktyce rodzą liczne wątpliwości zarówno ze strony pracowników, jak i pracodawców, które w większości muszą rozwiązywać księgowi, nie tylko jako pracownicy lub pracodawcy, ale przede wszystkim jako służby finansowo-księgowe.
Problem 1.
Czy pracownik może odmówić świadczenia pracy w związku z Covid-19?
Przepisy prawa pracy nie zawierają regulacji, które wprost odnosiłyby się do możliwości odmówienia świadczenia pracy w związku z pandemią. W tej kwestii można ewentualnie odwołać się do ogólnych przepisów Kodeksu pracy (kp), w szczególności do art. 210 kp, zgodnie z którym pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy, a nawet opuścić miejsce pracy (zawiadamiając o tym niezwłocznie przełożonego), jeśli warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy oraz stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla jego zdrowia lub życiam albo gdy wykonywana przez niego praca grozi takim niebezpieczeństwem innym osobom.
Należy mieć jednak na uwadze, że przytoczona regulacja znajduje zastosowanie w przypadkach, gdy warunki bezpieczeństwa i higieny pracy nie odpowiadają standardom wyznaczonym przez obowiązujące przepisy prawa pracy.
Pełny tekst artykułu opublikowano w dzienniku Rzeczpospolita, 10.03.2021 r. (Koronawirus a pracownik)