Konsultacje podatkowe ? wdrożenie składu VAT
Do 3 kwietnia 2023 r. Ministerstwo Finansów będzie czekać na opinie i uwagi co do koncepcji wdrożenia do polskiego porządku prawnego instytucji składu VAT, która ma być nowym sposobem na uproszczenie rozliczania i poboru VAT.
Instytucja tzw. składu VAT jest rozwiązaniem, którego wprowadzenie państwom członkowskim umożliwiono w ramach prawa unijnego (art. 154 – 163 Dyrektywy VAT[1]). Należy ono do grupy rozwiązań, które polegają na zwolnieniu od VAT niektórych transakcji związanych z międzynarodowym obrotem towarowym. Takie zwolnienie ma charakter zwolnienia z prawem do odliczenia podatku naliczonego i odpowiada stosowanej w Polsce stawce 0%. Dotychczas w Polsce analogiczne rozwiązanie stosowane jest w odniesieniu do dostaw towarów objętych procedurą składu celnego[2] oraz dostaw towarów przeznaczonych do składów celnych oraz obszarów wolnocłowych[3].
Obecnie Ministerstwo Finansów rozważa wdrożenie do krajowego porządku prawnego niektórych fakultatywnych rozwiązań związanych z procedurą składu „innego niż celny”. W związku z tym rozpoczęto konsultacje podatkowe, których celem jest m.in. określenie branż, dla których składy VAT mogą okazać się interesującym rozwiązaniem.
Podstawowe założenia konsultowanego rozwiązania
Z opodatkowania stawką 0% VAT miałaby korzystać dostawa towarów oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów obejmowanych procedurą składu VAT.
Dostawa towarów obejmowanych procedurą składu VAT podlegałaby opodatkowaniu stawką 0% VAT przy łącznym spełnieniu następujących warunków:
- podatnik wystawił fakturę dokumentującą tę dostawę z wykorzystaniem KSEF i oznaczył na fakturze podstawę prawną stosowanej stawki 0% (dostawa towarów obejmowanych procedurą składu VAT),
- towary zostały wprowadzone do składu VAT,
- podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy otrzymał od nabywcy dokument potwierdzający objęcie towarów procedurą składu VAT.
Założenia Ministerstwa obejmują również zastosowanie stawki 0% VAT do świadczenia usług w składzie VAT – bezpośrednio związanych ze składowanymi towarami. Byłyby to np. usługi sortowania, przeładunku, pakowania, utrzymania towarów we właściwym stanie lub temperaturze, konserwacja towarów.
Proponowaną definicją „składu VAT” jest skład celny, o którym mowa w art. 242 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego[4] (skład celny typu I) – z wyłączeniem wyrobów akcyzowych[5] (wyroby akcyzowe nie będą podlegać procedurze składu VAT).
Z kolei przez „podmiot prowadzący skład VAT” należałoby rozumieć podmiot, któremu wydano pozwolenie na prowadzenie składu VAT.
Należy podkreślić, że warunkiem otrzymania pozwolenia na prowadzenie składu VAT będzie w pierwszej kolejności posiadanie pozwolenia na prowadzenie składu celnego w miejscu, w którym będzie prowadzony skład VAT. Oznacza to, że skład VAT będzie mógł być prowadzony wyłącznie w miejscu prowadzenia składu celnego.
Pozwolenie na stosowanie procedury składu VAT
Zarejestrowany podatnik VAT czynny będzie uprawniony do korzystania z procedury składu VAT, po otrzymaniu pozwolenia na stosowanie tej procedury. (Zgodnie z założeniami przy dostawie towarów, które są obejmowane procedurą składu VAT, towary do procedury zgłasza nabywca, posiadający pozwolenie na stosowanie tej procedury.)
Pozwolenie na stosowanie procedury składu VAT będzie wydawał naczelnik urzędu celno-skarbowego na wniosek podatnika. Pozwolenie będzie wydawane na czas określony (wstępnie proponowany okres to 18 miesięcy).
Otrzymanie pozwolenia na stosowanie procedury składu VAT ma być uzależnione od spełnienia poniższych warunków:
- podmiot zarejestrowany jako czynny podatnik VAT od co najmniej 12 miesięcy,
- kierujący działalnością podmiotu, pełnomocnik, reprezentant, a także jego beneficjent rzeczywisty w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1 ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, nie powinny być osobami skazanymi prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, przeciwko mieniu, przeciwko obrotowi gospodarczemu, przeciwko obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi lub przestępstwo skarbowe oraz brak zakazu prowadzenia działalności gospodarczej,
- sytuacja finansowa i posiadany majątek podmiotu nie wywołują zagrożenia w zakresie wywiązywania się z zobowiązań podatkowych,
- podmiot nie posiada zaległości z tytułu cła i podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz nie jest wobec niego prowadzone postępowanie egzekucyjne, likwidacyjne lub upadłościowe,
- brak powiązań podmiotu z podmiotami posiadającymi siedzibę w krajach wyszczególnionych w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych,
- roczne sprawozdanie finansowe podmiotu podlega badaniu ustawowemu, o którym mowa w ustawie z dnia 11.05.2017 r. o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym lub obowiązkowemu badaniu w innym niż Polska państwie Unii Europejskiej.
Procedurą składu VAT zgodnie z założeniami nie będą mogły być objęte towary dostarczane na etapie sprzedaży detalicznej oraz towary zużywane (w tym przeznaczone do zużycia) w składzie VAT.
W składzie VAT ma być możliwe przeprowadzanie następujących czynności:
- wprowadzenie towarów do składu,
- składowanie towarów,
- świadczenie usług bezpośrednio związanych ze składowanymi towarami,
- wyprowadzenie towarów ze składu.
Zakończenie procedury składu VAT
Zakończenie procedury składu VAT ma następować w momencie dokonania przez podatnika zgłoszenia zakończenia procedury składu VAT i wyprowadzenia towarów ze składu VAT.
Ponadto zakończenie procedury ma następować również w momencie:
- dokonania dostawy towarów objętych procedurą składu VAT wewnątrz składu VAT. (Konsekwencją dokonania dostawy towarów objętych procedurą składu VAT będzie potraktowanie takiej czynności jako zakończenie procedury składu VAT),
- wyprowadzenia (usunięcia) towarów ze składu VAT bez dokonania wymaganego przepisami prawa zgłoszenia,
- cofnięcia pozwolenia na prowadzenie składu VAT, w którym znajdują się towary,
- cofnięcia pozwolenia na procedurę składu VAT.
Zakończenie procedury składu VAT ma powodować obowiązek zapłaty należnego podatku VAT od towarów objętych uprzednio procedurą składu VAT. Jednocześnie ma ono nie stanowić odrębnej czynności podlegającej opodatkowaniu.
Co do zasady do zapłaty VAT ma być zobowiązany podatnik - właściciel towarów, który zgłasza zakończenie procedury składu VAT i dokonuje wyprowadzenia towarów ze składu VAT.
Opinie i uwagi do koncepcji wraz ze szczegółowym ich uzasadnieniem należy zgłaszać w nieprzekraczalnym terminie do 3 kwietnia 2023 r. w formie elektronicznej na adres: skladyVATkonsultacje@mf.gov.pl.
Z pełną treścią komunikatu oraz dokumentami do pobrania mogą zapoznać się Państwo tutaj.
[1] Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.)
[2] Zob. par. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2022 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług w roku 2023 (Dz. U. z 2022 r., poz. 2495).
[3] Zob. art. 83 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2022 r., poz. 931 ze zm.).
[4] Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) NR 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz. Urz. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
[5] Wyroby akcyzowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.).