Zmiany w Ordynacji podatkowej

09:19, 18.06.2024 Agata Kowalik - radca prawny, doradca podatkowy

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji ordynacji podatkowej.

Projekt zakłada zmianę art. 78 § 5 ordynacji dotyczącego oprocentowania nadpłat. Obecnie, zgodnie z tym przepisem oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE i Trybunału Konstytucyjnego przysługuje:

  • od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu - pod warunkiem złożenia przez podatnika wniosku o zwrot nadpłaty przed terminem albo w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub od dnia, w którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części akt normatywny lub
  • od dnia powstania nadpłaty do 30 dnia od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub od dnia, w którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części akt normatywny - jeżeli wniosek o zwrot nadpłaty został złożony po upływie 30 dni od dnia wejścia w życie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego lub publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej lub od dnia, w którym uchylono lub zmieniono w całości lub w części ten akt.

Nowelizacja przewiduje, że oprocentowanie nadpłat będzie przysługiwało za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu (zaliczenia jej na poczet zaległych lub bieżących zobowiązań podatkowych lub dnia złożenia wniosku o zaliczenie nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych), niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty względem publikacji orzeczenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. MF wyjaśnia, że taką samą regułę oprocentowania należy przyjąć w odniesieniu do nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego. Zasada równoważności bowiem wymaga, aby całość uregulowań dotyczących danego środka prawnego znajdowała zastosowanie jednakowo do środków prawnych opartych na naruszeniu prawa unijnego oraz tych opartych na naruszeniu prawa wewnętrznego.

Celem nowelizacji w tym zakresie jest implementacja wyroku TSUE z 8 czerwca 2023 r. w sprawie polskiej C-322/22. W wyroku tym TSUE uznał, że ograniczenie nadpłaty do 30. dnia od publikacji w Dzienniku Urzędowym UE wyroku TSUE, z którego wynika nadpłata, jest niezgodne z prawem unijnym. TSUE zakwestionował przepis, który w przypadku gdy wniosek o zwrot nadpłaty podatku został złożony po upływie 30 dni od opublikowania wyroku Trybunału w Dzienniku Urzędowym UE, ogranicza oprocentowanie nadpłaty należne podatnikowi do trzydziestego dnia po tej publikacji, a nawet wyklucza wszelkie oprocentowanie w przypadku, gdy nadpłata została poniesiona przez podatnika po upływie trzydziestego dnia.

Projekt zakłada także zmianę art. 12 par. 6 pkt 2 ordynacji podatkowej, polegającą na rozszerzeniu domniemania zachowania terminu przy wnoszeniu pism do organów podatkowych tak, aby dotyczyło ono pism:

  • nadanych do organów podatkowych u dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy - Prawo pocztowe i dowolnego podmiotu zajmującego się doręczaniem korespondencji na terenie Unii Europejskiej,
  • otrzymanych przez dowolnego operatora pocztowego w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe po nadaniu w państwie spoza Unii Europejskiej.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl