Koszty przekąsek, masaży, gier planszowych oraz prezentów dla personelu są kosztem podatkowym
Takie wnioski wypływają z interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 19 czerwca 2024 r. przez dyrektora KIS (0114-KDIP2-1.4010.167.2024.3.MR1).
O ocenę wydatków pod kątem spełnienia definicji kosztów uzyskania przychodów pytała organ podatkowy spółka z branży IT. We wniosku wskazywała, że ponosi na rzecz swojego personelu (pracowników, zleceniobiorców, w tym współpracujących z nią na zasadzie B2B) wydatki:
- na zakup owoców i przekąsek, jogurtów, płatków śniadaniowych i napojów do ogólnodostępnych pomieszczeń socjalnych,
- na poczęstunki świąteczne (kawa, herbata ciastka, pączki),
- na posiłki i usługi cateringowe, dofinansowanie posiłków, które mogą być dostarczane w trakcie realizacji zadań lub pobytu w biurze (np. pizza z okazji dnia programisty, catering dla zespołu projektowego, bony na catering „(...) ”),
- na zakup dodatkowych ponad mydło i papier toaletowy, środków higieny osobistej (np. kremy do rąk, środki higieny intymnej, dezodoranty),
- na zakup, konsoli do gier, gier planszowych, sprzętu muzycznego (np. gitary) do stref relaksu dostępnych w biurach,
- na zakup lub wynajem sprzętu i strojów sportowych dla tzw. firmowych activ teamów,
- na masaże, prezentacje i spotkania w biurach Wnioskodawcy oraz webinaria m.in. z dietetykami, fizjoterapeutami, masażystami, lekarzami promującymi kulturę fizyczną oraz zdrowy styl życia,
- na upominki świąteczne oraz upominki z różnych okazji związanych z działalnością wnioskodawcy (np. 25-cio lub 30-sto lecie działania Wnioskodawcy, dnia programisty). Przykładowe upominki to np. kubek, notes, list, wino, miód, dżem, czekolada, plecak, wraz z kosztami opakowania i wysyłki,
- na upominki i drobne prezenty w związku z wewnętrznymi firmowymi wydarzeniami i konkursami aktywizującymi dzieci personelu (np. upominki za rysunki, pisanki, kartki wakacyjne, świąteczne i mikołajkowe itp.),
- na nagrody w konkursach (np. na nazwę salki w biurze, na najlepsze zdjęcie z wakacji) takie jak vouchery do kina, bon na dowolną atrakcje, bon na badania,
- na akcje employer brandingu, poszukiwanie drobnych upominków ukrytych w firmie takich jak miód, kawa, piwo kraftowe, mech chrobotek w doniczce itp.,
- na pakiety startowe (kubki, notesy, plecaki i inne gadżety w większości z firmowym logo), które wręczane są każdej nowozatrudnionej osobie.
Spółka argumentowała we wniosku, że przesłanką ponoszenia na rzecz jej personelu przedmiotowych wydatków jest chęć sprostania warunkom (oczekiwaniom) wymagającego rynku pracy, umacnianie więzi pomiędzy nią a jej personelem, zwiększenie motywacji personelu do pracy na jej rzecz w konkurencyjnym środowisku firm informatycznych. Walka o personel w branży IT, która aktualnie cierpi na niedobór fachowców w stosunku do zapotrzebowania na rynku, wymaga by pracodawcy/przedsiębiorcy poza oferowaniem atrakcyjnych wynagrodzeń oferowali też inne profity, które mogą zachęcić danego specjalistę do podjęcia współpracy z tym właśnie przedsiębiorcą a nie z jego konkurentem. Podjęte przez spółkę działania mają też za zadanie kształtowanie dobrej atmosfery współpracy, zwiększenie atrakcyjności miejsca pracy, utrzymanie właściwej komunikacji wewnętrznej sprzyjającej przepływowi kompetencji, poprawę zdrowia i samopoczucia personelu, zwiększenie poczucia związania i identyfikacji ze spółką, rozwój wartości i świadomości wewnętrznych kodeksów etyki. Działania podjęte przez spółkę w konsekwencji mają przekładać się i prowadzić do poprawy i utrzymania wysokiej efektywności ich działań, co z kolei przekłada się na przychody spółki.
Spółka zmierzając do podniesienia atrakcyjności pracy, przyciągnięcia nowego personelu oraz zatrzymania wartościowych członków personelu w swoich strukturach, zamierza ponadto wprowadzać rożne benefity. W ocenie spółki, dzięki takim dodatkom zbuduje wizerunek dbającego o komfort i zadowolenie personelu, który zatrudnia i będzie zatrudniał. Poprzez różne benefity, spółka zmniejszy prawdopodobieństwo odejścia personelu do konkurencji, zwiększy efektywność pracy, co jednocześnie przełoży się na zwiększenie osiąganych przychodów. Pozytywna atmosfera, osobisty kontakt, dobre samopoczucie w biurach spółki sprzyja bowiem przepływowi kompetencji pomiędzy członkami personelu.
Spółka wskazała we wniosku, że w jej ocenie wszystkie ww. wydatki są kosztem podatkowym. Organ, co do zasady, zgodził się z argumentacją spółki, będącej wnioskodawcą.
Przyznał, że realia rynkowe są takie, że aby utrzymać personel i zapobiec odpływowi personelu do konkurencji lub żeby przyciągnąć nowych kandydatów, spółka musi, poza typowymi formami wynagradzania, proponować także takie udogodnienia.
Organ nie podzielił jedynie zdania spółki w odniesieniu do alkoholu. Wskazał, że wydatki na zakup alkoholu nie przyczyniają się do osiągnięcia lub zabezpieczenia źródła przychodów, gdyż trudno powiązać wydatek na alkohol (wino oraz piwo kraftowe) znajdujący się w upominkach z zakładanym celem spółki, jakim jest utrwalenie stabilności współpracy z personelem. Zdaniem organu, upominki w postaci m.in. wina oraz piwa kraftowego należało uznać za pozostające poza związkiem przyczynowym, którego istnienie zakłada art. 15 ust. 1 updop.
Jako argument potwierdzający swoje stanowisko organ wskazał art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości (Dz. U. z 2023 r. poz. 165), który stanowi, że zadania w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi wykonuje się przez odpowiednie kształtowanie polityki społecznej, w szczególności tworzenie warunków sprzyjających realizacji potrzeb, których zaspokajanie motywuje powstrzymywanie się od spożywania alkoholu.
Tym samym wydatki poniesione na zakup upominków w postaci wina oraz piwa kraftowego nie mogą być uznane za podatkowy kosztów uzyskania przychodów.