Umowa sponsoringu objęta zwolnieniem od podatku do 26 roku życia
W ocenie Dyrektora KIS, zawierając umowę sponsoringu z osobą, która nie ma ukończone 26 lat można zastosować zwolnienie od podatku przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT - na zasadach analogicznych jak do umów zleceń.
Pomimo, że zwolnienie od podatku przewidziane dla Młodych wprost nawiązuje do przychodów z działalności wykonywanej osobiście osiąganych na podstawie umów zleceń, obejmuje ono również swoim zakresem umowę sponsoringu. Tak wynika z interpretacji z dnia 10 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP3-2.4011.672.2023.2.MN
Wnioskodawca interpretacji wskazał, że zamierza z osobą która nie ma ukończonego 26 roku życia zawrzeć umowę sponsoringu właściwego, polegającą na przekazaniu środków pieniężnych w zamian za świadczenie działań o charakterze promocyjnym.
Wnioskodawca zapytał się: czy przy poborze zaliczki ma zastosowanie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 148?
Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są przychody:
- ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej, spółdzielczego stosunku pracy,
- z umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 8,
- z tytułu odbywania praktyki absolwenckiej, o której mowa w przepisach ustawy z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. z 2018 r. poz. 1244),
- z tytułu odbywania stażu uczniowskiego, o którym mowa w art. 121a ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe,
- z zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w ustawie z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa
- otrzymane przez podatnika do ukończenia 26. roku życia, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 85 528 zł.
W treści wniosku wskazano, że stosownie do art. 750 Kodeksu cywilnego, do umów o świadczenie usług, które nie są uregulowane innymi przepisami, stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
Umowy sponsoringu należą do kategorii umów nienazwanych - żadne przepisy nie zawierają bowiem ich definicji. Możliwość ich zawarcia z reguły ogólnej zawartej w art. 353 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny. Sponsoring jest jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek sponsora oraz popularyzować jej nazwę na rynku. Zwiększenie popularności firmy może mieć wpływ na wzrost uzyskiwanych przez nią przychodów.
W okolicznościach kiesy umowa zawarta między stronami przewiduje, że w zamian za przekazanie określonych środków pieniężnych, wartości rzeczowych lub świadczeń, sponsor otrzyma od podmiotu sponsorowanego ekwiwalentne świadczenie wzajemne o charakterze promocyjnym można mówić o tzw. sponsoringu właściwym. Stanowi on wówczas odpłatne nabycie usług promocyjnych.
Mając powyższe na uwadze – organ podatkowy potwierdził, że wynagrodzenie wypłacane sportowcowi na podstawie umowy sponsoringu promującemu danego przedsiębiorcę jest przychodem, o którym mowa w art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego zastosowanie znajduje zwolnienie od podatku przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 148 ustawy o PIT.