Zbyt duży zarobek dorosłego dziecka pozbawia preferencji rodzica
W przypadku dorosłych dzieci, przy analizie preferencji podatkowych należy pamiętać o limicie dochodu, jaki może uzyskać dziecko.
Jedną z preferencji podatkowych jest zwolnienie z opodatkowania przychodów (do kwoty 85.528 zł) dla osób, które w danym roku wykonują władzę rodzicielską w stosunku do co najmniej 4 dzieci (art. 21 ust. 1 pkt 153 PIT). Przepis ten dotyczy określonych przychodów:
- ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych,
- z umów zlecenia,
- z działalności gospodarczej,
- z zasiłku macierzyńskiego,
Odnosząc się do dzieci w stosunku do których można zastosować ulgę, to są to dzieci:
- małoletnie,
- pełnoletnie, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,
- pełnoletnie do ukończenia 25. roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe, obowiązujących w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w innym państwie
W tym ostatnim przypadku istotne jest to, ze pełnoletnie uczące się dziecko nie może uzyskać w roku podatkowym:
- dochodów, z wyjątkiem renty rodzinnej, podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 (tj. skala podatkowa) lub art. 30b (dochody z kapitałów pieniężnych wykazywane w PIT-38), lub
- przychodów, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 148 i 152 (tj. zwolnień przychodów podatników do ukończenia 26 roku życia, oraz podatników powracających do Polski).
- w łącznej wysokości przekraczającej dwunastokrotność kwoty renty socjalnej określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej, w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego.
Katalog dzieci objętych preferencją wynika z przepisów dotyczących osób samotnie wychowujących dzieci (art. 6 ust. 4c i nast. Ustawy o PIT). Do tego też przepisu odsyłają przepisy dotyczące powyżej wskazanego zwolnienia dla osób wykonujących władzę rodzicielską w stosunku do co najmniej 4 dzieci, a także ulgi z tytułu wychowania dzieci (art. 27f).
Interpretacja ww. przepisów była przedmiotem wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatnika będącego ojcem czworga dzieci. Najstarszy syn skończył w 2024 r. 25 lat, jednak nadal studiował. Problem podatnika sprowadzał się do tego, że za okres od początku 2024 r., do ukończenia 25 roku życia zarobki syna nie przekroczyły 12-krotności renty socjalnej, ale już patrząc na cały rok, to ww. limit był przekroczony.
Zdaniem podatnika, z racji tego, że zarobki syna do ukończenia 25 r. życia nie przekroczyły progu wynikającego z ustawy powodowało mógł on zastosować zwolnienie od podatku przewidziane do rodzin 4+.
Dyrektor KIS w wydanej interpretacji indywidualnej nie zgodził się z tym stanowiskiem, wskazując że limit dochodów należy analizować w kontekście całego roku podatkowego. W konsekwencji, skoro dochody syna podatnika przekroczyły za rok podatkowy limit wynikający z ustawy, to nie można go uwzględniać w kontekście preferencji. Powyższe powoduje, że podatnik nie wykonuje władzy rodzicielskiej, w stosunku do czwórki dzieci (o których mowa w przepisach) – tym samym jego dochody nie podlegają zwolnieniu.
Jak zostało wskazane, definicja dziecka jest istotna nie tylko dla przepisów dotyczących zwolnienia podatkowego, ale również dla ulgi z tytułu wychowania dzieci.
Interpretacja indywidualna z 2025-02-28 (0112-KDIL2-1.4011.18.2025.1.MKA).
Kontakt:
Łukasz Błażewicz
l.blazewicz@doradca.lublin.pl
tel. (81) 532-23-75 w. 349