Koniec crowdfundingu dla spółek z ograniczoną odpowiedzialnością
Crowdfunding udziałowy jest jedną z form finansowania społecznościowego, polegającą na pozyskiwaniu przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w formie spółki z o.o. określonej sumy pieniężnej w ramach oferty publicznej od inwestorów prywatnych.
W zamian za pozyskanie środków na finansowanie projektów, przedsiębiorca emituje udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, których właścicielami stają się sponsorzy ww. przedsięwzięć. Co do zasady, fundusze te są pozyskiwane poprzez internetowe platformy crowdfundingowe adresowane do nieograniczonego kręgu inwestorów prywatnych. Do tej pory spółki z ograniczoną odpowiedzialnością mogły pozyskiwać finansowanie na platformach crowdfundingowych.
W dniu 10 listopada 2023 roku weszły w życie zmiany przepisów kodeksu spółek handlowych dotyczące m.in. zakazu oferowania nabycia lub objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nieoznaczonemu adresatowi.
Zmiany zostały wprowadzone na podstawie przepisów ustawy o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom z dnia 7 lipca 2022 r. (Dz.U. z 2022 r. poz. 1488), która to ustawa ma m.in. służyć stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937.
Wprowadzone w k.s.h. zmiany przewidują nowe zakazy w zakresie uprawnień wspólników spółki z ograniczoną odpowiedzialnością dotyczących możliwości:
- składania ofert nabycia istniejących już udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 1821 k.s.h.);
- składania ofert objęcia nowo utworzonych udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (art. 2571 k.s.h.).
Ponadto, ustawodawca przewidział w tym zakresie również zakaz promowania zarówno nabycia, jak i objęcia udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością poprzez kierowanie reklam lub innych form promocji do nieoznaczonego adresata - czyli wszelkich działań, które w rezultacie zmierzają do podjęcia przez inwestora decyzji o wsparciu finansowym planowanego przedsięwzięcia - chodzi tutaj m.in. o organizację eventów promujących start-upy czy śniadań biznesowych.
Zgodnie z nowo dodanymi art. 5951 oraz 5952 k.s.h., każdy, kto nie będzie przestrzegał wyżej omawianych zakazów będzie podlegał grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do sześciu miesięcy.
Należy podkreślić, iż pomimo wprowadzenia powyższych zakazów, przedsiębiorcy prowadzący działalność w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością nadal będą mieli możliwość pozyskiwania środków na projekty poprzez emisję obligacji czy zaciąganie pożyczek przy zastosowaniu finansowania społecznościowego.