Nowe obowiązki operatorów internetowych platform sprzedażowych
Vinted, Allegro, AliExpress, AirBnb, Booking, Booksy, UberEats, Bolt, czy Panek – po zakończonym 2023 r. wyślą raporty do organów podatkowych wskazująca na wartości oraz liczbę transakcji dokonanych za ich pośrednictwem.
Dyrektywa DAC-7, czyli szósta poprawka unijnej „Dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej”, to odpowiedź organów unijnych na problem unikania opodatkowania dochodów pochodzących z działalności wykonywanej za pośrednictwem platform cyfrowych, jak i na dotychczasowy brak ujednoliconych obowiązków sprawozdawczych w Unii Europejskiej dla operatorów takich platform. Jej celem jest przede wszystkim ułatwienie wymiany informacji pomiędzy różnymi krajami Unii Europejskiej oraz stworzenie wspólnych, unijnych ram sprawozdawczości do zgłaszania dochodów uzyskiwanych przez podatników za pośrednictwem platform cyfrowych.
Zgodnie z obowiązkiem, polski ustawodawca podjął próbę implementacji dyrektywy do polskiego systemu prawnego. W dniu 8 lutego 2023 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany Projekt ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami i niektórych innych ustaw. Niestety do tej pory przepisy krajowe wdrażające DAC-7, które docelowo miały wejść w życie z dniem 1 września 2023 r., wciąż są na wczesnym etapie legislacyjnym.
Zgodnie z obecnymi założeniami projektu, obowiązek raportowania będzie spoczywał na operatorach „platform cyfrowych”, za pośrednictwem których możliwa jest:
- sprzedaż towarów (np. Vinted, Allegro, AliExpress);
- najem nieruchomości (np. AirBnb, Booking);
- świadczenie usług osobistych (np. Booksy, UberEats);
- najmowanie usług transportowych (np. Bolt, Panek).
Raportowanie nie obejmie jednak wszystkich sprzedawców. Co warto podkreślić, ustawodawca wyłącza spod obowiązku raportowania m.in. - podmioty rządowe, podmioty notowane na giełdzie, a także sprzedawców, którzy zawarli w trakcie okresu sprawozdawczego mniej niż 30 transakcji sprzedaży towarów, z których łączne wynagrodzenie wypłacone lub uznane w tym okresie nie przekroczyło 2 tys. euro. Zamysłem projektu ustawy jest wprowadzenie obowiązku dokumentowania i rejestrowania transakcji sprzedaży online, które miesięcznie przekraczają 2.000 euro, jak i tych sprzedawców, którzy miesięcznie zanotują co najmniej 30 transakcji sprzedaży. Jest to ustępstwo przewidziane wobec okazjonalnej sprzedaży dotyczącej najczęściej rzeczy prywatnych.
W związku z wykorzystywaniem platform cyfrowych przez osoby fizyczne oraz osoby prawne, oprócz informacji o uzyskanych dochodach, operatorzy będą zobowiązani do zbierania dodatkowych danych o każdym aktywnym sprzedawcy w zależności od jego statusu:
- w przypadku osób fizycznych: imię i nazwisko; adres; numer NIP; numer VAT sprzedawcy, jeśli jest dostępny; data urodzenia.
- w przypadku osób prawnych: nazwa prawna podmiotu; główny adres siedziby; numer NIP, również numery z innych państw członkowskich; numer VAT sprzedawcy, jeśli jest dostępny; numer REGON;
Ważną informacją jest, że jeśli jeden operator działa w kilku państwach UE, będzie mógł zbierać i przekazywać dane tylko z jednego z nich. Będzie musiał jednak pamiętać o poinformowaniu każdego właściwego mu organu podatkowego o dokonanym wyborze. Natomiast, jeżeli sprzedawca nie udostępni raportującemu podmiotowi informacji wymaganych w terminie 60 dni od pierwotnego wystąpienia, mimo dwukrotnego ponowienia wystąpienia, raportujący operator platformy będzie obowiązany do zablokowania możliwości wykonywania stosownych czynności przez takiego sprzedawcę oraz wstrzyma wypłatę jego wynagrodzenia. Projektowanymi karami i sankcjami, mającymi dotknąć operatorów platform cyfrowych w przypadku niedopełnienia obowiązków wynikających z Dyrektywy i implementującej ją ustawy są: grzywna w wysokości od 100.000 do 5.000.000 złotych, albo potencjalne wykreślenie z rejestru VAT.
Projekt ustawy przewiduje termin, w którym operatorzy platform będą musieli przekazać pierwszy raport o sprzedawcach. Ustawodawca wskazuje, że pierwsze raporty na bazie Dyrektywy DAC-7 będą musiały zostać złożone do Krajowej Informacji Skarbowej, przez podatników – operatorów platform cyfrowych – do 31 stycznia 2024 r. za cały 2023 rok. (!), czyli de facto również za okres sprzed wejścia w życie nowych przepisów.
W świetle upływającego czasu, problematycznym staje się brak ustawy - na ten moment - bazujemy bowiem wyłącznie na jej projekcie. Jeśli przewidziane w projekcie terminy mają być dotrzymane, właściwe przepisy powinny zostać w najbliższym czasie przyjęte przez rząd. Niemniej jednak, aby być przygotowanym i móc w pełni zrealizować obowiązek sprawozdawczy przedsiębiorcy online, szczególnie ci prowadzący platformy cyfrowe większego kalibru powinni już teraz zacząć dostosowywać swoje systemy do gromadzenia i przechowywania informacji w sposób realizujący założenia Dyrektywy DAC-7, jak również wprowadzać odpowiednie zabezpieczenia zapewniające bezpieczeństwo zgromadzonym i przekazywanym dalej danym.