Raportowanie podmiotów sprzedających w sieci

08:24, 18.04.2024 Piotr Kuś

Operatorzy platform internetowych będą raportować do urzędu skarbowego dane sprzedających w sieci za lata 2023 i 2024 w terminie do 31 stycznia 2025 r.

Tak wynika z przyjętego przez rząd dnia 9 kwietnia br. projektu ustawy wdrażającej dyrektywę DAC7, której nadrzędnym celem jest walka z unikaniem opodatkowania transakcji w obrocie internetowym. Ustawa ma na celu umożliwienie identyfikacji podmiotów, których działania wykraczają poza okazjonalną sprzedaż prywatną. Zgodnie z projektem ustawy, termin przekazania danych za lata 2023 i 2024, upłynie z dniem 31 stycznia 2025 r.

Skutkiem implementacji przepisów dyrektywy do polskiego porządku prawnego, będzie nałożenie obowiązku raportowania Szefowi KAS przez operatorów platform takich jaki Allegro, Vinted czy OLX, danych dotyczących transakcji użytkowników, którzy w roku podatkowym dokonali 30 lub więcej transakcji lub łączna wartość ich sprzedaży odpowiada co najmniej równowartości 2.000 EUR (na dzień 09.04.2024 r. ok. 8500 PLN).

Kierując się wykładnią językową, wystarczy więc przekroczyć jeden z dwóch określonych limitów, aby znaleźć się w raporcie. Po otrzymaniu danych, fiskus może dokonać weryfikacji, czy dana osoba ujawniła przychód z takiej internetowej sprzedaży w swoim zeznaniu podatkowym oraz w jakiej części przychód ten został ujawniony, w zestawieniu z danymi dotyczącymi transakcji, pochodzącymi z raportu. W przypadku niewykazania przychodu lub wykazania przychodu w zbyt niskiej wartości, organ podatkowy może wezwać podatnik do złożenia stosownych wyjaśnień. Konsekwencją dokonywania sprzedaży poza ramami sprzedaży okazjonalnej oraz niewykazywania przychodów z tego tytułu w zeznaniu podatkowym może być grzywna, a także przeprowadzenie przez organ szacowania przychodu za okres, za który nie zostały one wykazane lub zostały wykazane nieprawidłowo, wraz z odsetkami za zwłokę.

Co do zasady, przychód ze sprzedaży rzeczy przed upływem 6 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło jej nabycie, powinien zostać wykazany w PIT – 36. Opodatkowaniu podlega dochód ze sprzedaży takiej rzeczy, a więc przychód pomniejszony o koszty jej nabycia, które powinny być jednak stosownie udokumentowane (np. w postaci paragonu ze sklepu). Brak posiadania paragonu uniemożliwia rozpoznanie kosztu, co sprawia, że dochód będzie równy przychodowi, a więc podstawę opodatkowania będzie stanowił przychód (wartość, za którą dana rzecz została sprzedana). Dla wielu, może się to okazać problematyczne, ponieważ niewielka część osób zachowuje dowody zakupów ze sklepów (zwłaszcza, że obecnie paragon nie jest obligatoryjny do złożenia reklamacji czy dokonania zwrotu). W praktyce jednak, udowodnienie przez organ podatnikowi, dokonującemu tego typu transakcji na niewielką skalę, że sprzedawane przez niego przedmioty takie jak np. ubrania, są w jego posiadaniu przez okres krótszy niż pół roku, wydaje się niemalże niemożliwe.

Dla osób, które dokonują za pośrednictwem platform internetowych sprzedaży w większym zakresie, przydatnym rozwiązaniem może okazać się działalność nierejestrowana. Prowadzenie takiej działalności nie wiąże się z obowiązkiem m.in. przystąpienia do ubezpieczeń społecznych czy ubezpieczenia zdrowotnego. Trzeba jednakże prowadzić codzienną ewidencję sprzedaży w formie elektronicznej lub papierowej. Należy również zwrócić uwagę na obowiązujące w tym zakresie limity – miesięczny przychód w ramach działalności nierejestrowanej nie może przekroczyć 75 proc. Minimalnego wynagrodzenia za pracę (brutto), a więc obecnie 3.181,50 PLN.

Newsletter

Jeżeli życzą sobie Państwo otrzymywać wiadomości z zakresu prawa podatkowego i bilansowego, prosimy o podanie adresu e-mail.

Logowanie

projekt i realizacja ibif.pl