Aplikacja Eparagony ? nowe rozwiązanie już działa
15 września 2023r. została uruchomiona ogólnopolska platforma (HUB paragonowy) stworzona przez Ministerstwo Finansów. Nowe rozwiązanie stworzone przez resort przyjęło formę aplikacji o nazwie: „e-Paragony”. Za jej pośrednictwem klienci będą mogli pobierać elektroniczne paragony z różnych sklepów bezpośrednio na telefon i przechowywać je razem w jednej aplikacji.
Z pojęciem e-paragonu można było spotkać się w praktyce już od dłuższego czasu. Pełna podstawa prawna istnieje bowiem od kwietnia 2020 r. kiedy to w ramach nowelizacji ustawy o VAT zrównano pod względem prawnym e-paragony cyfrowe z ich papierowymi odpowiednikami. Od tamtej chwili paragon w wersji elektronicznej posiada tę samą moc dowodową co paragon tradycyjny i jest powszechnie uznawany przez organy podatkowe. Może on służyć jako dowód zakupu, stanowić podstawę do zwrotu towaru czy reklamacji oraz pełnić wszystkie inne funkcje, które pełni paragon papierowy.
Szczegółową podstawę prawną w zakresie wydawania elektronicznych paragonów wprowadzono jednakże w ramach Pakietu SLIM VAT 3. Zgodnie z dyspozycją art. 111 ust. 3a pkt. 1 lit. b ustawy o VAT - „Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani wystawić i wydać nabywcy paragon fiskalny - za zgodą nabywcy, w postaci elektronicznej, przesyłając ten dokument w sposób z nim uzgodniony, w tym przy użyciu systemu teleinformatycznego Szefa Krajowej Administracji Skarbowej pośredniczącego przy wydawaniu paragonów fiskalnych w postaci elektronicznej nabywcy, bez konieczności podawania jego danych osobowych”.
E-paragon może zostać przesłany do klienta w formie SMS, e-mail lub na specjalnie przeznaczoną do tego aplikację. W świetle powyższego – Ministerstwo Finansów stworzyło nową, centralną i ujednoliconą aplikację, która:
1) powiąże anonimowego klienta z wystawionymi przez kasę paragonami,
2) odbierze e-paragony wystawione przez poszczególne kasy rejestrujące w sklepach oraz
3) przekaże e-paragon do klienta.
Resort zapewnia o anonimowości i bezpieczeństwie platformy. Wszystkie informacje przekazywane pomiędzy systemami będą zapisywane tylko na urządzeniu kupującego co oznacza, że dane osobiste i zakupowe klienta nie będą możliwe do ustalenia i nie będą gromadzone na żadnym innym nośniku danych.
„E-paragony” z punktu widzenia Kupującego:
Jeżeli korzystasz z programów lojalnościowych oferowanych przez różnego rodzaju sklepy – nie będziesz mieć problemu z obsługą aplikacji E-paragony. Zasada korzystania jest bowiem bardzo podobna.
Aby otrzymać elektroniczny paragon za pomocą aplikacji należy:
Krok 1 - Pobrać i zainstalować na smartfonie aplikację autorstwa MF o nazwie: „e-paragony”. (Aplikacja dostępna do pobrania za darmo w sklepie Google Play oraz App Store).
Krok 2 - Uruchomić aplikację w celu wygenerowania unikalnego identyfikatora w postaci kodu kreskowego (Co ważne: Do korzystania z aplikacji oraz otrzymania identyfikatora nie są wymagane żadne dane osobowe Klienta, niepotrzebny jest nawet numer telefonu!)
Krok 3 – Wyrazić zgodę na wystawienie paragonu elektronicznego oraz przedstawić kasjerowi wygenerowany wcześniej identyfikator (kod kreskowy). Kasjer skanuje go czytnikiem i dokonuje ostatecznej sprzedaży.
Po zeskanowaniu identyfikatora kasa rejestrująca automatycznie wyśle paragon do Centralnego Repozytorium Kas (CRK) – od tej chwili paragon będzie gotowy do pobrania i zapisania go w aplikacji. Ministerstwo Finansów przewiduje możliwość pobrania e-paragonu z centralnego systemu na aplikację w ciągu 30 dni od daty zakupu.
Należy jednak pamiętać, że wystawianie e-paragonów nie jest jeszcze usługą powszechną. Elektroniczny paragon będzie można otrzymać u sprzedawców, których Regulamin zakupów oraz zaplecze techniczne umożliwiają wystawienie dokumentów fiskalnych w powyższej formie.
„E-paragony” z punktu widzenia Sprzedającego:
Stworzenie i uruchomienie rządowego HUB-u paragonowego nie narzuca na przedsiębiorców obowiązku jego zastosowania. Na ten moment, omawiane rozwiązanie jest dobrowolne i wiąże się przede wszystkim z posiadaniem kasy fiskalnej online wraz ze skanerem i aktualną wersją oprogramowania. Wystawianie elektronicznych paragonów jest zatem bezpośrednio związane z odpowiednio przygotowanym zapleczem technicznym oraz szkoleniem pracowników z obsługi kasy z powyższym zakresie.
Co prawda, od 1 stycznia 2023 roku w sprzedaży dostępne są już tylko kasy fiskalne online, jednakże sprzedawcy posiadający kasy innego typu nie mają obowiązku ich wymiany. Mogą z nich korzystać do końca ich eksploatacji – czyli do momentu zapełnienia/utraty modułu pamięci w kasie. W obliczu powyższego należy jednak uznać, że powszechny dostęp i możliwość wystawiania paragonów w formie elektronicznej został w sposób pośredni odłożony w czasie do momentu wymiany wszystkich kas starszej generacji na kasy online.
Z drugiej strony, sprzedawcy, którzy posiadają już kasy fiskalne online i przymierzają się do całkowitej rezygnacji z tradycyjnej formy paragonów - w celu wystawienie elektronicznej wersji dokumentu - są obecnie zobowiązani do uzyskania zgody nabywcy. W przypadku jej braku konieczne jest wystawienie paragonu w formie papierowej. (Interpretacja indywidualna z dnia 23 sierpnia 2023r. sygn. akt: 0113- KDIPT1-3.4012.351.2023.2.JM).
Aplikacja stworzona i udostępniona przez Ministerstwo Finansów ma na celu usprawnić i zoptymalizować proces realizacji obowiązku wynikającego z art. 111 ust. 3a pkt. 1 lit. b ustawy o VAT. Dopóki jednak korzystanie z platformy będzie dobrowolne - w praktyce nie zmieni się wiele. Z praktycznego punktu widzenia, rozwiązanie państwowe będzie dostępne i możliwe do przetestowania, w pierwszej kolejności, u dużych podmiotów oferujących sprzedaż detaliczną (np. w marketach i sklepach spożywczych). Aplikacja ma stanowić uproszczenie w dobie postępującej cyfryzacji i automatyzacji zdarzeń gospodarczych. Docelowo, dzięki HUB-owi stworzonemu przez resort klienci będą mogli otrzymywać paragony różnych sklepów za pośrednictwem jednej aplikacji, zaś sprzedawcy ograniczą koszty związane m.in. z zakupem papieru oraz czasem obsługi.