Fiskalizacja sprzedaży ? nowe uregulowania
Zasady prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas rejestrujący reguluje rozporządzenie z dnia z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (t.j. Dz.U. z 2021 r., poz. 1625).
To z tego aktu wiemy m.in. co powinien zawierać paragon, że należy wydać go nabywcy najpóźniej z chwilą przyjęcia należności oraz, jak dokumentować pomyłki i zwroty, aby móc pomniejszyć wartość sprzedaży już zafiskalizowanej.
Z dniem 16 marca br. weszło w życie rozporządzenie zmieniające. Na mocy jego przepisów w szczególności:
- uwzględniono możliwość wystawiania faktury z kasy rejestrującej zamiast paragonu fiskalnego,
- w przypadku kas on-line dopuszczono możliwość odstąpienia od drukowania papierowych paragonów/faktur fiskalnych, pod warunkiem zapewnienia nabywcy możliwości zapoznania się z tym dokumentem (paragon może zostać wydany/udostępniony w postaci elektronicznej); w przypadku elektronicznych paragonów/faktur wystawianych przez kasę w dokumentacji w miejsce „załączania” tych dokumentów podatnik podaje się ich numer oraz numer unikatowy kasy (np. w ewidencji korekt),
- uregulowano kwestie związane z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy użyciu kas bezobsługowych wyposażonych w drukarkę, jak również kas bez drukarki;
- wprowadzono zasadą postępowania przy korektach związanych z zakupami sprawdzającymi.
Rozporządzenie zmieniające zostało opublikowane w Dzienniku ustaw z 2023 r. pod poz. 490.