Interpretacja ogólna - dotycząca kwalifikacji transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych
Ministerstwo Finansów wydało interpretację ogólną wyjaśniającą zasady kwalifikacji dla celów VAT transakcji z wykorzystaniem kart paliwowych
Stanowisko dotyczy transakcji realizowanych w ramach schematu, w którym uczestniczą trzy podmioty:
- jeden z podmiotów (np. leasingodawca, spółka dominująca) udostępnia (przekazuje) kontrahentowi karty paliwowe, których nie jest emitentem;
- drugi podmiot - (np. leasingobiorca, spółka zależna) za pomocą ww. kart dokonuje zakupu towaru od trzeciego podmiotu - dostawcy prowadzącego stację paliw (np. spółki paliwowej).
W odniesieniu do ww. czynności transakcja udostępniania kart paliwowych powinna być zakwalifikowana jako świadczenie usług, jeżeli w danym przypadku doszło do łącznego spełnienia poniższych przesłanek:
- nabycie paliwa przez odbiorcę (posiadacza karty) następowało bezpośrednio od dostawców prowadzących stacje paliw;
- wyłącznie odbiorca decydował o sposobach nabycia paliwa (wybór miejsca nabycia), ilości oraz jakości paliwa, momencie zakupu i sposobie wykorzystania paliwa;
- odbiorca (z wyłączeniem podmiotu pośredniczącego) ponosił całość kosztów związanych z nabyciem paliwa;
- rola podmiotu pośredniczącego ograniczała się do udostępnienia odbiorcy instrumentu finansowego (karty paliwowej) pozwalającego nabyć towar.
Korzystanie z kart paliwowych stanowi istotne praktyczne uproszczenie przy zakupach na stacjach paliw (w miejsce kilkudziesięciu, a niekiedy kilkuset faktur zakupowych mamy zwykle dwie w miesiącu).
Rozwiązanie stosowane jest od lat, skąd zatem potrzeba jego wyjaśnienia, skoro ocenę transakcji realizowanych na podstawie kart paliwowych dla VAT, jako:
- opodatkowane dostawy towarów (paliwa) albo
- świadczenie usług finansowych zwolnionych od podatku
TSUE przeprowadził już kilka lat temu, a zapowiedzi wydania interpretacji pojawiły się już w 2019 r.?
Otóż od pierwszego stycznia 2021 r. uchylono przepis art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, stanowiący podstawę do uznania transakcji łańcuchowych (w ramach których towar jest wydawany bezpośrednio od pierwszego dostawy ostatniemu odbiorcy), odpowiednio za transakcje „zakupu” i „sprzedaży” u kolejnych uczestników łańcucha dostaw.
Tym samym transakcje tego rodzaju nie mogą już być niejako „z automatu” uznawane za dostawy realizowane pomiędzy jej uczestnikami i wymagają odrębnej oceny ich charakteru w kontekście orzecznictwa TSUE.
Co reguluje interpretacja ogólna z dnia 15 lutego 2021r.?
Przekładając treść wydanej interpretacji na praktykę, w uproszczeniu można powiedzieć, że działanie polegające na udostępnieniu karty paliwowej przez podmiot nie będący jej wystawcą (emitentem) osobie trzeciej, aby ta płaciła przy jej użyciu za swoje zakupy realizowane na stacjach paliw, z zasady jest usługą finansową zwolnioną z VAT. W konsekwencji wystawienie w takich okolicznościach refaktury z VAT za towary i usługi, za które ta osoba trzecia zapłaciła kartą paliwową nie jest właściwe, podobnie jak nie jest uzasadnione odliczenie VAT od tych zakupów na podstawie faktury wystawionej przez emitenta karty podatkowej.
UWAGA!
W związku z uchyleniem wspomnianego wyżej przepisu art. 7 ust. 8 ustawy o VAT moc ochronną straciły pozytywne dla podatników interpretacje indywidualne wydane w oparciu o ten przepis w latach poprzednich w sprawach dotyczących kart paliwowych.